Snapchat verraste vriend en vijand afgelopen vrijdag met twee grote aankondigingen: Het bedrijf heeft zijn naam veranderd van Snapchat in Snap Inc., en op de tweede plaats: de firma gaat een hardwareproduct verkopen.  Het gaat om zonnebril met ingebouwde camera. De naam van het product luidt: “Spectacles.”

De Spectacles van Snap schreeuwen om een vergelijking met Glass, Google’s bril-computer die in 2013 met veel tamtam werd gepresenteerd. Maar Google Glass faalde om diverse redenen. Het product was te duur met een prijskaartje van 1.500 dollar, het werd om privacyredenen uit veel publieke ruimtes verbannen, en het werd belachelijk gemaakt omdat het voor doorsnee consumenten te ‘nerdy’ oogde.

Spectacles van Snap zouden wel eens meer succes kunnen hebben dan Google. Om de volgende redenen…


Spectacles zullen veel goedkoper zijn dan Google Glass.

Foto: Justin Sullivan/Getty Images

Snap-topman Evan Spiegel ziet de eerste generatie Spectacles als “een speeltje” en de prijs moet dat weerspiegelen. In tegenstelling tot Google Glass, waarvan de prijs richting een duurdere computer ging van 1.500 dollar voor de “Explorer Edition,” zullen Spectacles van Snap slechts 129 dollar kosten, waarmee ze veel toegangkelijker worden voor een massapubliek. De prijs kun je vergelijken met een zonnebril van Ray Ban, maar met een Ray Ban kun je je leven niet vastleggen en delen met de rest van de wereld, via Snapchat.

Spiegel wil deze herfst slechts een beperkte hoeveelheid zonnebrillen verkopen. Het geringe aanbod en de vriendelijke prijs zouden voldoende vraag moeten scheppen.


Spectacles zien er beter uit dan Google Glass.

Foto: Google+ / Google Glass

Wellicht ben je beducht je dat Spectacles er suffer uitzien dan je reguliere zonnebril. Kan zijn, maar de zonnebril van Snap oogt zeker beter dan Google Glass, waarvan de uitstraling op sommige punten ronduit afstotend is -  iets dat het imago van Google Glass geen goed heeft gedaan. Snap's Spectacles zijn veel modieuzer en komen in drie kleuren: koraal, blauw-groen en zwart.


Spectacles koop je in drie hippe kleuren (excl. matchende lippenstift).

Foto: Snapchat

Google Glass laat niet zien wanéér de bril filmt. Spectacles wel.

Foto: Snapchat/YouTube

Dé reden dat Google Glass nogal 'creepy' was: je kon niet zien of iemand met Google Glass al dan niet een opname van je maakte en op openbare plekken gaf dat een ongemakkelijk gevoel.

Snap's Spectacles lichten op als ze een opname maken - het feit dát je gefilmd kan worden wordt daardoor niet minder storend, maar je merkt het tenminste!


Google Glass kon heel veel. Spectacles kunnen maar één ding.

Foto: Kyle Russell/Business Insider

Terug naar de oorzaken van het ongemak van Google Glass: het was onmogelijk om te zien wat iemand precies deed met Google Glass. Een foto nemen, video opnemen, emails ontvangen, navigeren met Google Maps...je wist nooit precies wat die persoon tegenover je met die gekke bril aan het uitspoken was.

Met Spectacles weet je precies wat de drager doet: die maakt een video-opname, waarschijnlijk van jou. Dat weet je dan in ieder geval!


De oplader van Google Glass zag er heel gewoontjes uit...

Foto: Google

Saaaaaaaai. Valt ook niet op tussen je andere opladers.


Maar nu de oplader van Spectacles!

Foto: Snapchat

Slim en grappig. Het team van Snap team is creatief geweest met de oplader van Spectacles: voor een bril heb je immers altijd een leuke opbergdoos nodig.

Snap heeft niet geziegd wat de batterijduur van Spectacles is, maar zelfs als die net als bij Google Glass vier uur is, kun je de lader in ieder geval makkelijker vinden. En hij is leuker.